قالب گیری تزریقی ABS

همه چیز درباره قالب گیری تزریقی ABS

همه چیز درباره پلیمر ABS در قالب گیری تزریقی

ترموپلاستیک ها دسته ای از رایج ترین موادی هستند که برای تولید قطعات و اجزای مورد استفاده در محصولات متنوع روزمره زندگی استفاده می شوند. دلایل مختلفی وجود دارد که انتخاب این مواد را توجیه می کند؛ از افزایش مقاومت کششی گرفته تا دوام بالا در شرایط عملیاتی متنوع. قالب گیری تزریقی ABS یکی از معروف ترین فرآیندهای قالب گیری تزریق پلاستیک است که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

فرآیند قالب گیری تزریقی پلیمر ABS

در طی این فرآیند، عملیات ذوب ABS در دمای 221 درجه فارنهایت (105 درجه سانتی گراد) رخ می دهد. سپس پلاستیک ABS خنک می شود و دوباره تحت فرآیند گرمایش قرار می گیرد. توانایی ترموپلاستیک هایی مانند ABS برای مقاومت در برابر این تغییر دمایی، بدون از بین رفتن خواص، مهم ترین دلیل محبوبیت آنها در بسیاری از فرآیندهای تولید است.

بیشتر بخوانید: خرید پلیمر ABS در اصفهان

کاربردهای قالب گیری تزریقی ABS

ما هر روز از مواد ساخته شده با پلیمر ABS در زندگی استفاده می کنیم. پلاستیک های ABS به دلیل مقاومت در برابر تغییرات فیزیکی و شیمیایی مختلف، هم در صنایع و هم در کارهای تجاری مفید هستند.

همچنین، به دلیل نقطه ذوب پایین ABS و سهولت در قالبگیری تزریقی، یکی از اولین مواد انتخابی در روش های قالب ‌گیری مدرن به شمار می روند. به همین ترتیب، استفاده از پلاستیک ABS هزینه پایینی را به همراه دارد. پس، بسیاری از تولیدکنندگان از آن برای قالب گیری تزریق پلاستیک استفاده می کنند.

پلاستیک ABS در حوزه های مختلف کاربرد دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • صنعت خودرو: برای تولید محصولاتی با وزن سبک و جایگزین فلزات، مفید است.
  • کاربردهای تجاری: ABS به ویژه برای محصولاتی که در لوازم خانگی استفاده می شوند، کاربرد دارد. چنین محصولاتی شامل آستر یخچال، جاروبرقی، پنل کنترل و غذاساز است.
  • صنعت برق: کاربردهای ABS در صنعت برق شامل ساخت محفظه های الکترونیکی و صفحه کلید کامپیوتر است.
  • صنعت ساختمان و ساخت و ساز: ABS برای لوله ها و اتصالات استفاده می شود؛ زیرا مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد و می تواند تغییرات شیمیایی و فیزیکی را تحمل کند.

از دیگر کاربردهای ABS می توان به ساخت آلات موسیقی و تجهیزات بازی و ورزشی اشاره کرد. همچنین برای ساخت تجهیزات پزشکی مانند کمپرسور و نبولایزر مفید است.

بیشتر بخوانید: انواع پلی استال، ویژگی ها و کاربردها

مواد ABS برای قالب گیری تزریقی

استایرن که در سنتز پلیمر ABS به کار می رود، سطحی براق و غیرقابل نفوذ را به آن می بخشد. از طرف دیگر، محتوای پلی بوتادین، چقرمگی عالی را در طیف وسیع دمایی ارائه می دهد. همچنین امکان اصلاح ساختار شیمیایی ABS وجود دارد. در نتیجه، این اصلاح ویژگی‌ها، تنوع موارد کاربردی را میسر می سازد.

پلاستیک های ABS ترموپلاستیک هستند و در بسیاری از صنایع که نیاز به تولید مواد مقاوم در برابر ضربه را دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان یک ماده ترموپلاستیک، ABS در هنگام گرم شدن، نمی سوزد. در عوض، در طول فرآیند قالب‌گیری تزریقی ABS، این پلیمر به مایع تبدیل می‌شود.

خواص فیزیکی و شیمیایی اکریلونیتریل بوتادین استایرن چیست؟

فرمول شیمیایی  =   (C8H8)x.(C4H6)y.(C3H3N)z

مقاومت حرارتی و شیمیایی بالا

مقاومت در برابر ضربه، سایش و لکه

دمای معمولی برای ماده= 204-238 درجه سانتیگراد

دمای مایع شدن= 105 درجه سانتی گراد

استحکام کششی = 46 مگاپاسکال (6600 PSI)

وزن مخصوص = 1.06

نرخ انقباض = 0.5-0.7٪

مزایای قالب گیری تزریقی ABS

قالب گیری تزریقی پلیمر ABS

قالب گیری تزریقی پلیمر ABS

1-بهره وری انرژی

ماشین‌ آلات و دستگاه های مورد استفاده برای قالب ‌گیری تزریقی ABS عملکرد عالی در پردازش این ترموپلاستیک‌ها دارند. پویایی و قدرت آنها، عملکرد تولید مداوم و تکرارپذیر را تضمین می کند. سیستم صرفه جویی در مصرف انرژی به شما کمک می کند تا هزینه های این بخش را کاهش دهید.

2-تنوع برنامه های قابل استفاده

قالب ‌گیری تزریقی ABS کاربردهای بسیار متنوعی را فرآهم می کند. این فرآیند برای کار با رزین های ABS در اندازه های مختلف، سازگار است. این ویژگی انعطاف پذیری، تولید قطعات برای صنایع مختلف را تضمین می کند.

3-تکرارپذیری دقیق

فرآیند قالب گیری تزریقی ABS، قطعات پیچیده ای را برای استفاده های پیچیده تر می تواند تولید کند. استفاده از تکنیک‌های مکمل و قالب ‌گیری تزریقی با روش تنظیم ‌شده، ایجاد تکرارپذیر اشکال و قطعات قالب ‌گیری شده، با کیفیت بالا از طریق این روش ها امکان پذیر و تضمین شده است. علاوه بر این، این ماده می تواند ویژگی ها و عملکرد خود را تحت دماهای شدید، همچنان حفظ کند.

4-سایر مزایای قابل توجه قالب گیری ABS

  • پایداری ویژگی ها در فشار عملیاتی زیاد
  • قدرت بالا در برابر ضربه و پایداری ابعادی خوب
  • استحکام کششی بالا
  • قابلیت بازیافت

معایب قالب گیری تزریقی ABS چیست؟

  • مقاومت ضعیف در برابر اشعه ماوراء بنفش

پلاستیک ABS در حضور نور خورشید عملکرد خوبی ندارد. با قرار گرفتن مداوم در معرض اشعه ماوراء بنفش نور خورشید، این ماده به تدریج تخریب می شود.

  • تشکیل دود در اثر ذوب

اگرچه این ماده برای انسان غیر سمی است، اما می تواند در حین عملیات تولید، دود تولید کند. پس ممکن است برای اپراتورها و تکنسین ها غیر ایمن باشد.

  • مقاومت ضعیف در برابر خستگی

پلاستیک ABS به دلیل مقاومت ضعیف در برابر خستگی ممکن است برای کاربردهایی با شرایط استرس بالا، چندان مناسب نباشد. به احتمال زیاد، با قرار گرفتن مداوم در معرض استرس یا فشار، به راحتی تخریب می شود.

کاربردهای قالب گیری تزریقی ABS

کاربردهای قالب گیری تزریقی ABS

بیشتر بخوانید: کاربردهای مواد پلیمری کدامند؟

نکات تکمیلی در فرآیند قالب گیری تزریقی ABS

  • مواد ABS را قبل از پردازش، خشک کنید
  • پلاستیک ABS هر زمان که در مواد پردازش وجود داشته باشد، آب را جذب می کند. بنابراین، اطمینان از خشک شدن کامل مواد قبل از پردازش بسیار مهم است.
  • یکی دیگر از ملاحظات برای قالبگیری تزریقی ABS، کنترل دما است، زیرا گرم شدن بیش از حد ABS می تواند منجر به تجزیه حرارتی شود.
  • محدوده دمایی توصیه شده برای این عملیات، بین 180-230 ℃ است. هر چه دما بالاتر باشد، زمان کمتری باید پلیمر را در معرض چنین دمایی قرار دهید تا از تخریب آن جلوگیری شود.
  • برخلاف سایر مواد قالب گیری تزریقی، فشار بالا در تزریق، برای ABS به دلیل ویسکوزیته آن، ضروری است.
  • افزایش بیش از حد فشار تزریق می ‌تواند باعث چسبیدن قطعات قالب‌گیری شده به همدیگر شود که به دلیل افزایش اصطکاک رخ می دهد.
  • سرعت تزریق در قالب گیری، برای اطمینان از محصولات نهایی درجه یک بسیار مهم است. سرعت تزریق بیش از حد باعث سوختن یا تجزیه حرارتی مواد پلاستیکی می شود. همچنین، جلای ضعیف، تشکیل خطوط جوش و تغییر رنگ، برخی از مشکلات ناشی از افزایش بیش از حد سرعت تزریق ABS هستند.

سخن پایانی

ABS یکی از رایج ترین پلاستیک هایی است که برای قالب گیری تزریقی استفاده می شود. این یک ماده ترموپلاستیک، در برابر حرارت مقاوم است و دوام زیادی در شرایط دمایی گسترده دارد. همین ویژگی ها است که آن را ارزشمند می کند.

اگر به دنبال گزینه قالب گیری تزریق پلاستیک با هزینه نسبتاً ارزان هستید، باید قالب گیری پلاستیک ABS را در نظر بگیرید. این مواد می تواند طیف وسیعی از قطعات پلاستیکی بسیار مقاوم را برای تولید محصولات متنوع پوشش بدهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *