استفاده از محصولات پلیمری

کاربردهای مواد پلیمری کدامند؟

مقدمه

شرکت پایا پلیمر در زمینه ی پلیمرهای مهندسی و صنعتی فعالیت خود را آغاز کرده است و بیش از نیم قرن سابقه توانسته از در زمینه فروش انواع محصولات مانند ورق پلی اورتان به جایگاه بسیار خوبی دست پیدا کند. عملکرد علمی این مجموعه باعث همکاری با شرکت های دولتی و خصوصی بزرگ شده است. ارائه ی بهترین خدمات و جلب رضایت مشتریان از مهم ترین اهداف این شرکت است.

پلیمرها از ترکیب مولکول ها با واحدهای کوچکتری به نام مونومر تشکیل می شود. مونومرها زنجیره ی مولکولی ای هستند که با پیوند کووالانسی متصل می شوند، استفاده از این مواد قدمت بیشتری دارد. به دلیل کاربردی بودن پلیمرها در صنایع مختلفی از آن ها استفاده می شود. پلیمرها در دو دسته ی طبیعی و مصنوعی قرار می گیرند. پلیمرهای طبیعی مواد اولیه ی لاستیک مانند لاتکس و الیاف پنبه و سلولز هستند و پلیمرهای مصنوعی ترموست ها و ترمو پلاستیک ها هستند و در صنایع مختلفی کاربرد دارند. ویژگی هایی مانند قیمت مناسب، وزن پایین و شکل پذیری باعث شده در صنایع گوناگونی از این مواد استفاده کنند. در ادامه درباره استفاده از محصولات پلیمری بیشتر توضیح می دهیم. پلیمرها موادی پراستفاده با محبوبیت زیاد در صنایع گوناگون می باشند این مواد از زمان های گذشته نیز مورد استفاده قرار می گرفتند اما کسی از ماهیت آن ها آگاهی زیادی نداشت. این مواد در دو نوع مصنوعی و طبیعی وجود دارند که از نمونه های طبیعی آن می‌ توان به چوب، پنبه، کتان، پشم و غیره اشاره کرد. نوع مصنوعی پلیمرها از فرآیند پلیمریزاسیون به دست می آیند که امروزه بیشتر از این مدل پلیمرها در صنایع گوناگونی استفاده می کنند.

کاربردهای مواد پلیمری

استفاده از محصولات پلیمری

کاربرد پلیمر در صنایع بسته بندی

یکی از صنایعی که به وفور در آن از مواد پلیمری استفاده می شود صنعت بسته بندی است. استفاده از بسته بندی در صنایع مختلف باعث کاربرد فراوان این محصول شده است. در صنعت بسته بندی استفاده از مواد پلی اتیلنی نیز جایگزین خوبی برای محصولاتی مانند ظروف فلزی شده است. بسته بندی به وسیله ی مواد پلیمری باعث شده است بهداشت افزایش پیدا کرده و هزینه ها کمتر شود.

کاربرد پلیمر در کشاورزی

در سال های اخیر شاهد افزایش چشمگیر استفاده از مواد پلیمری در صنعت کشاورزی هستیم. از مهم ترین این کاربردها بهینه سازی مصرف آب است. استفاده از لوله و فیلم های پلی اتیلن در این صنعت باعث می شود تا حدود زیادی از هدر رفتن آب جلوگیری شود. در مناطقی که کشاورزی در آن ها رونقی ندارد، استفاده از مواد پلیمری باعث می شود بهره برداری محصولات رونق پیدا کند. لوله و اتصالات پلیمری باعث انتقال آب به صورت بهداشتی به قسمت های مورد نیاز شده است.

برای آبیاری محصولات از لوله و اتصالاتی استفاده می کنند که جنس آن ها از مواد پلیمری مثل پلی اتیلن می باشد، این لوله ها باعث شده اند که آبیاری محصولات به روش های مختلف و حتی قطره ای راحت تر و آسان تر صورت بگیرد و علاوه بر آن در مصرف آب و هدر رفتن آن نیز جلوگیری شود.

کاربرد پلیمر در حمل و نقل

توسعه ی کاربرد پلیمر در حمل و نقل باعث رفع نیاز در صنایع ریلی، هوایی و دیگر روش های حمل و نقل شده است. به کارگیری مواد پلیمری در صنعت باعث می شود تا تجهیزات ساخته شده سبک تر، مقرون به صرفه تر و ایمن تر باشند.

امروزه از مواد پلیمری برای ساخت قطعات مختلف مورد استفاده در حمل و نقل استفاده می کنند مثل ریل ها و وسایل نقلیه عمومی و حتی حمل و نقل های هوایی چرا که این مواد نسبت به مواد دیگر سبک، مقاوم و ایمنی باشند و استفاده از آن ها از نظر اقتصادی نیز به صرفه است.

کاربرد پلیمر در صنعت پزشکی

پلیمر نسبت به دیگر مواد شیمیایی در صنعت پزشکی کاربرد بیشتری دارند. ساخت انواع تجهیزات پزشکی و بیمارستانی مانند تجهیزات تصویربرداری، اتاق عمل و غیره باعث رفع نیاز مراکز درمانی شده است. استفاده از پلیمر در ظروف دارویی و کاشتنی های پزشکی بسیار پر کاربردی می باشد. استفاده از ظروف دارویی نه تنها باعث کم شدن هزینه ها می شود بلکه در رعایت موارد بهداشتی نیز کمک می کند.

کاربردهای پلیمری در پزشکی

کاربرد پلیمر در صنایع الکترونیکی

استفاده از محصولات پلیمری در ساخت انواع تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی نیز با افزایش چشمگیری رو به رو بوده است. برخی از قطعات در تجهیزات کامپیوتری از این مواد ساخته می شوند. استفاده از مواد جدیدی مانند پلی آمید در تولیدات صنعتی باعث رفع نیاز بسیاری از صنایع شده است.

کاربرد پلیمر در صنایع غذایی

مواد پلیمری یکی از پر استفاده ترین ماده برای بسته بندی کردن مواد گوناگون به ویژه مواد غذایی می باشند و در صنایع غذایی از این مواد برای ساخت بطری های نوشابه، ظروف غذا و حتی برای بسته بندی کردن محلول های اسیدی و مواد شیمیایی نیز استفاده می‌کنند که این خود باعث شده بسته بندی ها بهداشتی تر باشند و هم هزینه کمتری صرف بسته بندی شود.

کاربرد پلیمر در خودرو سازی

افزایش کاربرد محصولات پلیمری در صنعت خودرو سازی از دلایل تولید بیش از 50 درصد از قطعات خودرو از مواد پلیمری است. تحولی که این مواد در تولیدات خودرو سازی به وجود آوردند، به وفور در این صنعت دیده می شود. استفاده از این قطعات به دلایلی همچون اتصال یکپارچه تر، مونتاژ آسان تر و هزینه های کمتر می باشد. صندلی، آیینه، کنسول و بخش های داخلی اتومبیل مکان مناسبی برای استفاده از پلیمرهایی هستند که باعث افزایش ایمنی و فضای قابل استفاده می شوند. استفاده از این مواد در دیگر بخش ها از جمله سپر، بدنه و چراغ نیز دیده می شود. تحقیقاتی که برای ساخت قسمت های مختلف انجام گرفته است، نشان از کاربرد پلیمر در سبک سازی، زیبایی، ایمنی و کاهش هزینه ها دارد.

بیشترین قطعات سازنده ی خودرو چه آن هایی که در داخل خودرو به کار رفته اند چه آن هایی که در بیرون از آن به کار رفته شده است مثل صندلی ها، آینه ها، سپر، چراغ ها و بدنه، همه از جنس مواد پلیمری می باشند که علاوه بر زیبایی بخشیدن به خودرو وزن کمی دارند و باعث ایمن تر شدن قطعه مورد نظر و هم چنین صرفه جویی در میزان هزینه ها برای خرید این قطعات می گردند.

کاربرد پلیمر در ساختمان سازی

در صنعت ساختمان سازی نیز به وفور از مواد پلیمری استفاده می شود. این مواد علاوه بر افزایش زیبایی باعث عدم نیاز به مواد سنتی شده است که مشکلات عدیده ای را ممکن است به وجود آورند. در بیشتر مراحل ساخت ساختمان ها می توان از این مواد استفاده کرد. از دیگر کاربرد مواد پلیمری می توان به عایق حرارتی و عایق برای پنجره و لوله های پلاستیکی اشاره کرد.

در صنایع ساختمان سازی مواد پلیمری در ساخت پنجره ها و درب ها، لوله و اتصالات و هم چنین عایق سازی کردن وسایلی که در تماس با رطوبت بالا و یا در تماس با برق هستند، می توانند نقش فراوانی را ایفا کنند.

کاربرد پلیمر در ساختمان سازی

کاربرد پلیمر در نساجی

استفاده از مواد پلیمری برای تولید الیاف پنبه باعث افزایش ویژگی هایی همچون مقاومت و استحکام بالا در این صنایع شده است. به دلیل مزایای کاربرد پلیمر این ماده به بخشی از این صنعت تبدیل شده است و می تواند برای تولیدات بیشتر مفید باشد.

کاربرد پلیمر در صنعت نظامی

مواد پلیمری فرمولاسیون پیشرفته ای دارند، به همین دلیل مورد توجه محققان و طراحان در این صنعت قرار گرفته است. ساخت وسایل حمل و نقل، ایستگاه های عملیاتی و وسایل نظامی با استفاده از پلیمر علاوه بر ایمنی و سبک تر بودن، این تولیدات را مقرون به صرفه کرده است.

یکی دیگر از کاربردهای ماده ی پلیمری ساخت و تولید قطعات و تجهیزات نظامی و وسایل حمل و نقل مربوط به این صنعت و غیره می باشد.

کاربرد پلیمر در تولید اسباب بازی

زمین های بازی جدید برای کودکان با استفاده از پلیمر شکل تازه ای به خود گرفته است. این وسایل جایگزین خوبی برای وسایل بازی قدیمی است و ظاهر جذابی نیز دارد. به کارگیری مواد پلیمری در سرسره، تاب و استخر توپ در سال های اخیر با پیشرفت مواجه شده است.

در گذشته بیشتر وسایل بازی مثل تاب و سرسره در پارک ها از جنس فلز بودند اما امروزه بیشتر آن ها را از مواد پلاستیکی و پلیمری می سازند. همان گونه که قبلا اشاره کردیم به این خاطر که مواد پلیمری سبک وزن و ایمن هستند و تنوع رنگی بالاتری دارند، بنابراین استفاده از موارد پلیمری در ساخت وسایل بازی مناسب تر می باشند.

کاربرد پلیمر در صنعت لوازم خانگی

صنعت تولید لوازم خانگی در سال های اخیر با پیشرفت چشمگیری مواجه شده است. تولید این لوازم با مواد پلیمری باعث شده است بسیاری از لوازم با تنوع و کیفیت بیشتر ساخته شوند. در تولید انواع پارچ ها، جارو، خاک انداز، سطل و گلدان از این مواد استفاده می شود.

نتیجه گیری

در این مقاله با کاربردهای مختلف مواد پلیمری در صنعت های مختلف و نقشی که دارند، آشنا شدید. همان طور که متوجه شدید امروزه از این مواد برای ساخت اکثر وسایل پیرامونمان استفاده می کنند و در واقع جایی نیست که اثری از این مواد نباشد.  تفلون PTFE و مواد پلیمری از جمله تولیداتی است که به افزایش کیفیت مواد کاربردی در صنایع مختلف کمک می کند. این مواد را با ترکیب کردن با دیگر متریال ها برای ساخت وسایل و قطعات در صنعت مانند اتومبیل سازی، اسباب بازی، نساجی، پزشکی، حمل و نقل، نظامی و غیره استفاده می کنند. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و راجع به پلیمر ها اطلاعات خوبی را دریافت کرده باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *