پی وی سی در اسباب بازی

کاربرد پی وی سی سخت در اسباب بازی ها

مقدمه

یکی از مهم ترین موارد کاربرد پی وی سی سخت، برای تولید انواع اسباب بازی های کودکان است. شاید تا به حال اطلاعات علمی دقیقی در این باره نمی دانستید! برای تولید انواع اسباب بازی، زحمت زیادی کشیده می شود. از طراحی اولیه قطعات و بازی ها گرفته تا انتخاب مواد اولیه سالم و باکیفیت، همگی به برنامه ریزی اصولی نیاز دارد. انواع پلیمرهای معمولی و مهندسی شده، برای تولید قطعات مقاوم در تولید اسباب بازی ها به کار می روند.

بیایید باهمدیگر به اهمیت استفاده از کاربرد پی وی سی سخت در اسباب بازی ها نگاهی بیاندازیم…..

PVC در اسباب بازی ها! یک تیر و چند نشان!

اسباب بازی ها وسایل بازی و سرگرمی برای همه کودکان هستند. گاهی نوزادان کمتر از یک سال هم تمایل دارند با وسایل نرم و پلاستیکی بازی کنند. استفاده از مواد اولیه بهداشتی و استاندارد که سلامت این بچه ها را به خطر نمی اندازد، در دستور کار همه تولید کنندگان اسباب بازی در جهان قرار گرفته است.

یکی از مهم ترین مواد اولیه برای تولید اسباب بازی های مختلف، پی وی سی سخت نام دارد. این مواد، ایمن و بهداشتی هستند، دوام بالایی دارند، به راحتی نمی شکنند و تمیز کردنشان به آسانی امکان پذیر است.

تمامی این ویژگی ها کافیست تا تولید کننده اسباب بازی تصمیم بگیرد از آن در خط تولید خود استفاده کند. خرید و فروش PVC آمار قابل توجهی را در بازارهای جهانی به خود اختصاص داده است. گاهی گریدهای PVC از نظر بهداشتی یا صنعتی بودن هم متفاوت هستند. وقتی تصمیم به خرید این پلیمر دارید، دقیقاً باید بدانید که قرار است چه استفاده هایی از آن ببرید.

بیشتر بخوانید: بررسی خواص ABS و مقایسه کاربرد آن با سایر پلیمرها

ساخت اسباب بازی سخت و نرم با PVC

برای چندین دهه، همه اسباب بازی هایی که با PVC سخت تولید شده بودند بسیار مورد توجه قرار گرفتند. امروزه ثابت شده که کاربرد پی وی سی سخت در این صنعت، بسیار ایمن تر از سایر مواد اولیه است. در برخی موارد، از پی وی سی نرم برای تولید اسباب بازی های نرم و لاستیکی استفاده می شود. اگر مواد نرم کننده در PVC نرم مورد تأیید استانداردها برای تولید اسباب بازی باشد، استفاده از آنها اشکالی ندارد.

از آنجایی که کودکان علاقه زیادی دارند که اسباب بازی های خود را به دهان ببرند یا آنها را خیس کنند، بنابراین، ایمنی و سلامت، بیش از هر چیز دیگری در تولید این لوازم بازی اهمیت دارد. گاهی استانداردها اعلام می کنند که درصد استفاده از برخی نرم کننده ها در تولید PVC نرم نباید حتی بیشتر از 1% باشد!

کاربرد پی وی سی در اسباب بازی ها

کاربرد پی وی سی در اسباب بازی ها

روش تولید اسباب بازی از مواد پی وی سی

قالب گیری تزریقی، اصلی ترین روش تولید انواع اسباب بازی ها از مواد اولیه پلیمری است. در این روش، بازدهی تولید بسیار عالی است و فرآیند تجاری خوبی محسوب می شود. در این روش می توان پلیمرهای ترموپلاستیک را بارها ذوب کرد و شکل داد.

برای تولید یک اسباب بازی، پس از تحقیق بازار و طراحی قطعه و قالب اولیه، مراحل قالب گیری شروع می شود. در ابتدا پلیمر پی وی سی خام به مخزن وارد می شود تا تحت حرارت بالا، ذوب شود. ماده مذاب با فشار بالا از یک نازل به سمت قالب مورد نظر تزریق می شود. پس از اینکه پلیمر مذاب، شکل قالب را به خود گرفت، آن را خنک می کنند و محصول نهایی از قالب خارج می شود.

یک بازرسی ساده در نهایت روی محصول تولیدی صورت می گیرد تا مطمئن شوند که همه قسمت ها دقیقاً طبق طرح اولیه شکل گرفته است. با این روش می توان انواع توپ های رنگارنگ، حلقه های بازی، عروسک ها، جغجغه های صدادار، قطعات و مهره ها و صدها اسباب بازی دیگر را به راحتی تولید کرد.

بیشتر بخوانید: کاربردهای مواد پلیمری کدامند؟

پی وی سی سخت در اسباب بازی ها چقدر خطرناک است؟

با اینکه کاربرد پی وی سی سخت در تولید اسباب بازی ها به تأیید استانداردها و سازمان بهداشت محیط رسیده است، اما باز هم این نگرانی ها در سال های اخیر مطرح شده که آیا مواد اولیه در تولید لوازم بازی می تواند برای بچه ها خطرناک باشد یا خیر؟!

در بررسی کلی باید گفت، پلی وینیل کلراید (PVC) انعطاف پذیر، یک پلاستیک وینیلی نرم است و حاوی سرب و فتالات می باشد. تخریب PVC باعث آزاد شدن دیوکسین های سرطان زا در محیط می شود. محصولات حاوی پی وی سی در اسباب بازی های پلاستیکی نرم، مانند اردک های لاستیکی، عروسک ها، توپ های شنا در ساحل، کتاب های حمام برای نوزاد، پیش بند کودک، تشک استراحت، استخرهای بادی شنا و…، دارای این خطرات هستند.

همانطور که در قسمت قبلی هم مطرح کردیم، وقتی میزان نرم کننده ها در تولید پی وی سی نرم، استاندارد باشد، هیچ خطری کودکان را تهدید نمی کند. این موضوع در بخش کنترل کیفیت کارخانه های تولید اسباب بازی ها بررسی می شود.

از دیدگاه دیگر، هیچ تولید کننده اسباب بازی در جهان دوست ندارد که محصولاتش به فروش نرود! پس سعی می کند بهترین مواد اولیه را با سلامت و ایمنی کامل به کار ببرد.

شما نیز با اطمینان خاطر می توانید مواد خام پی وی سی را خریداری کنید و در صنعت تولید اسباب بازی های رنگی و جذاب استفاده نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *