کاربردهای صنعتی پلی اورتان

کاربردهای صنعتی پلی اورتان

کاربردهای صنعتی پلی اورتان

ورق پلی اورتان و میلگرد پلی اورتان، دو محصول ویژه با خواص منحصر به فرد است که کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. در یک مقاله تخصصی که در همین وبسایت منتشر کردیم، درباره دلایل استفاده از پلی اورتان در صنایع، به طور مفصل توضیح داده ایم. اکنون می خواهیم در یک مطلب تخصصی دیگر، درباره کاربردهای ویژه این نوع پلیمرها کاملاً جزئی تر سخن بگوییم.

پلی اورتان به طور گسترده در صنایع مختلف، از ساختمان گرفته تا پزشکی و خودروسازی و حتی مد و لباس استفاده می شود.

از آنجایی که پلی یورتان (پلی اورتان) یک ماده بسیار مقاوم و سازگار است، یکی از مهم ترین پلیمرهایی است که بیشترین کاربردها و امکانات نوآوری را دارد. این ویژگی ها در واقع کلید توسعه استفاده از آن در زمینه های مختلف بخش صنعت بوده است. افزایش کاربردهای صنعتی قطعات پلی اورتان، عمدتاً به دلیل دو ویژگی است: دوام بالا و تطبیق پذیری خوب.

در این مطلب، برخی از کاربردهای صنعتی پلی اورتان را گردآوری کرده ایم. اگر به دنبال خرید قطعات پلیمری باکیفیت هستید، محصولات این شرکت را بررسی بفرمایید. قیمت پلی اورتان را از کارشناسان فروش استعلام بگیرید.

کاربردهای پلیمر پلی اورتان در صنایع مختلف

کاربردهای صنعتی پلی اورتان

کاربردهای صنعتی پلی اورتان

1-صنعت خودروسازی

  • پلی اورتان در صندلی های ماشین

عملکرد اصلی صندلی ‌های خودرو، فراهم کردن راحتی بیشتر برای سرنشینان، در شرایط استاتیک و دینامیک است و به چیزی بیش از ارگونومی و بالشتک راحت نیاز دارد. صندلی های ساخته شده از فوم انعطاف پذیر پلی یورتان، این نیازهای اساسی را پوشش می دهند؛ و همچنین راحتی، ایمنی و صرفه جویی در سوخت را فراهم می کنند.

  • تزئینات بالای سپر جلویی و عقبی خودروها

قطعات تزئینی جلو و عقب سپر، از جمله قطعاتی هستند که به اسپویلر معروف هستند که با پلی اورتان تولید می شوند. کیفیت پلی اورتان، آن را به یکی از مناسب ترین مواد برای ساخت این تزئینات تبدیل می کند زیرا سبک بودن آن، تطبیق پذیری خوب برای ساخت شکل های دلخواه، مونتاژ آسان و امکان رنگ آمیزی، یا جلای فلزی یا کرومی به آن ها را ممکن می سازد. علاوه بر این، پلی اورتان، مقاومت بهتری در برابر عوامل خارجی مانند تابش خورشید، دماهای شدید، باران و غیره ایجاد می کند.

2- صنعت کشتی سازی

  • کاربرد در شناورسازی و عایق کاری

در مورد قایق ها، پر کردن بدنه با پلی اورتان، عایق سازی و خصلت شناوری را تضمین می کند. مزیت دوم، سبک بودن وزن آن است. فوم های پلی اورتان با ضخامت بدنه کشتی سازگار می شوند و چون وزن سبک تر از آب دارند، به کشتی ها و قایق ها، قابلیت شناور بودن را می دهند.

  • کاربرد در انبارهای کشتی

پلی اورتان به دلیل رفتار حرارتی عالی که دارد، عایق بودن را تضمین می کند و در عین حال بر شناوری تأثیر نمی گذارد، پس برای عایق کاری محفظه سرد در انبار کشتی ها بسیار توصیه می شود. سیستم‌ های پلی‌اورتان برای قایق ‌ها، دارای ضریب هدایت حرارتی بسیار پایینی هستند که مرتبه بالایی از عایق سازی را فراهم می‌کند.

3-صنعت مبلمان سازی

  • کاربرد در ساخت صندلی های سینما

صندلی‌های سینما باید طبق اصول ارگونومیک طراحی می شوند تا بتوانند راحتی کامل را برای تماشاچیان فیلم، تأمین کنند. این سازگاری و راحتی، به لطف فوم پلی اورتان انعطاف پذیر، امکان پذیر است. این ویژگی، به طراحان این امکان را می دهد تا طرح های جذاب و خلاقانه اجرا کنند؛ چیزی که راحتی کامل را داشته باشد.

فوم های پلی یورتان، انعطاف پذیر و نرم هستند و به عنوان یک ماده پرکننده، یک تکیه گاه محکم و مطمئن برای بالشتک های صندلی، تشک ها و صندلی ها ایجاد می کنند.

  • کاربرد در صندلی های اداری

قسمت هایی از صندلی اداری که معمولاً با پلی اورتان ساخته می شوند، پایه ها، تکیه گاه ها و نشیمنگاه هستند. پلی اورتان به لطف سازگاری برای انواع طراحی، امکان ساخت تمام این قطعات صندلی را فراهم می کند. طراحان نیز برای دستیابی به حداکثر راحتی برای کاربران، از این ویژگی نهایت استفاده را می برند.

کاربردهای پلی اورتان

کاربردهای پلی اورتان

4- صنعت معماری

  • کاربرد در انواع پنجره ها

پلی اورتان یکی از بهترین پلیمرها برای عایق کاری پنجره های ساختمان است. این نوع درزگیرها برای جلوگیری از اتلاف حرارت داخل ساختمان، ایده آل هستند. سیستم های پلی اورتان از یک طرف به عنوان عایق حرارتی عمل می کنند و از طرف دیگر خاصیت آب بندی دارند به طوری که پنجره های ساخته شده با پلی یورتان، هوابندی را در ساختمان اجرا می کنند.

  • کاربرد در استخرهای شنا

پلی اورتان به دلیل عملکرد ضد آب، یک ماده ایده آل برای پوشش دهی دیواره ها و کف استخرهای شنا است. مزیت اصلی الاستومرهای پلی یورتان این است که یک غشای پیوسته، بدون اتصال و چسبناک را ایجاد می کنند. با ایجاد یک لایه ضد آب مداوم، احتمال نشتی از استخر کاهش می یابد.

  • کاربرد در تولید چسب ها

چسب های پلی اورتان، محصولاتی بسیار رایج در زندگی روزمره ما هستند. ما هر روز از اشیاء و عناصر زیادی استفاده می کنیم که با این نوع چسب ها به همدیگر چسبانده می شوند. از چسب پلی اورتان برای چسباندن موادی مانند چوب، پلاستیک، مقوا، فلز یا شیشه استفاده می شود.

5-پلی اورتان در صنعت

  • کاربرد در مخازن حرارتی

یکی از کاربردهای صنعتی پلی اورتان، استفاده در مخازن حرارتی است. در این مخازن صنعتی، با محفظه چند لایه آب بندی شده، پلی یورتان با چگالی کم به کار می رود تا حفره های بزرگ و درزها را بهتر پر کند. این پلیمر، با ایجاد زیبایی ظاهری خوب، ظرفیت مخزن را حفظ می کند (فضایی را در داخل مخزن، اشغال نمی کند).

  • کاربرد در تجهیزات فنی آزمایشگاهی

پلی اورتان نوعی پلیمر است که در آزمایشگاه های تحقیقاتی نیز وجود دارد؛ نه تنها به عنوان بخشی از آزمایش های در حال انجام به کار می رود، بلکه بخشی از محصولات صنعتی است که تجهیزات فنی یک آزمایشگاه را تشکیل می دهد پلیمر پلی یورتان، مقاومت و دوام بالایی را برای قطعات پلی اورتان فراهم می کند، در عین حال، چگالی مختلفی دارد که می توان از آن، قالب گیری متنوعی تولید کرد.

  • کاربرد در قطعات با چگالی بالا

به لطف سهولت قالب گیری خوب که پلی اورتان با چگالی بالا (high-density polyurethane) در مرحله ساخت ارائه می دهد، قطعات پلی یورتان با چگالی بالا در صنعت خودرو یا ساخت دستگاه های الکتریکی کاربرد دارند. متداول ترین روش ساخت این نوع قطعات، از طریق تزریق پلی یورتان به قالب است. قالب های قطعات پلی یورتان، انعطاف پذیر اند و به ندرت به تنظیمات خاصی نیاز دارد.

کاربردهای صنعتی پلی اورتان

کاربردهای صنعتی پلی اورتان

6-صنعت دکوراسیون و تزئینات

  • کاربرد در تولید تیرک های نمای چوب

پلی اورتان مورد استفاده برای ساخت تیرک های نمای چوبی، بسیار آسان قالب گیری می شوند، پس تیرک های تولید شده می توانند اشکال مختلفی داشته باشند؛ و مهمتر از همه، پوشش زیبایی از نمای یک چوب را به خوبی به نمایش می گذارند. این نوع طراحی موجب می شود که بتوان از این تیرک ها برای پوشاندن اتصالات ورق های سقف کاذب یا پوشش تیرهای بتنی یک سازه استفاده کرد.

  • کاربرد در قالب گیری

در معماری، از انواع قالب‌ها برای ایجاد تزئینات روی دیوارها و سقف‌ ها استفاده می ‌شود. قالب با نمای چوب، ساخته شده از پلی یورتان، به لطف چگالی کم، وزن بسیار سبک دارند. این نوع ویژگی، همچنین موجب می شود کار با آنها بسیار آسان باشد و بتوان طیف گسترده ای از نماها و قالب ها را طراحی کرد.

  • کاربرد در پانل های تزئینی

اگر بخواهیم دیوارهای داخلی ساختمان را تزئین کنیم، پانل های تزئینی پلی اورتان، ایده های منحصر به فرد و بسیار تماشایی را به اجرا در می آورند. شما در واقع پانل های پلی اورتان را طراحی می کنید که نمای سنگ طبیعی، سنگ مصنوعی، آجر، بتن یا چوب ارائه می دهند. علاوه بر تطبیق پذیری خوب در پردازش سطوح، دو ویژگی وجود دارد که همه پانل های تزئینی پلی اورتان را ارزشمندتر می سازد: سبکی و مقاومت بالای آنها. این ویژگی ها باعث می شود که نصب و جابجایی پانل های تزئینی پلی اورتان بسیار آسان باشد.

  • کاربرد در قاب های دکوراتیو

قاب های دکوراتیو، گزینه های کاربردی و شیک برای تزیین دیوارهای یک مکان هستند. این نوع قاب ها بدون صرف هزینه زیاد، جلوه ای متفاوت به هر اتاق می بخشند. به لطف طرح های مختلف پردازش قاب های دکوراتیو، از جنس پلی اورتان، می توانیم قاب های پلی اورتان را با ظاهری مانند چوب تولید کنیم که امکان ترکیب رنگ ها، شکل ها و بافت های مختلف را فراهم می کند.

7- صنعت بازی و ورزش

  • کاربرد در تخته های موج سواری

تخته های موج سواری تا زمانی که از مواد سبک و مقاوم، مانند پلی اورتان ساخته نشدند، در حال تکامل بوده اند. تخته موج سواری باید مقاومت بالایی در برابر ضربات امواج داشته باشد و در عین حال، قابلیت شناوری کافی را ارائه بدهد. هر دو ویژگی، به لطف پلی اورتان، که وزن سبک و مقاومت فوق العاده ای در برابر ضربه ایجاد می کند، کاملاً به دست می آیند.

8-صنعت مد فشن لباس

  • کاربرد در مانکن لباس

ساخت مانکن‌ لباس در طول سال‌ها متفاوت بوده است؛ تا زمانی که از موادی مانند سیستم‌های پلی یورتان استفاده شد؛ این ماده تطبیق پذیری خوبی برای قالب گیری و پردازش سطوح را دارد. پلی یورتان، ماده ای بسیار مقاوم اما انعطاف پذیر است. مانکن هایی که برای نمایش انواع لباس ها طراحی می شوند از جنس پلی اورتان هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *