تفاوت بین PEEK و PEKK

مقایسه خواص و بررسی تفاوت بین PEEK و PEKK

مقدمه

امروزه با پیشرفت هر روزه تکنولوژی و ظهور دستگاه های جدید در بازار شاهد اختراعات جدیدی هستیم. یکی از جدیدترین اختراعات انسان ها که بازار آن امروزه بسیار داغ بوده و مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته است، پرینتر های سه بعدی می باشند. ترموپلاستیک ها با خواص شگفت انگیز خود همچون استحکام بالا و در عین حال سبک بودن و وزن کم، به عنوان یکی از مواد مورد استفاده جهت پرینت های سه بعدی توجه کاربران این دستگاه ها را به خود جلب نموده اند. PEEK و PEKK از جمله ترموپلاستیک هایی هستند که بسیار کاربرد دارند و از آن ها جهت تولید پرینت های سه بعدی استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت بین PEEK و PEKK و مشخصات هر یک بیشتر آشنا کنیم.

مقایسه PEEK و PEKK

(PEEK) و (PEKK) همچون ورق تفلونPTFE  دو نوع پلیمر هستند که برای کاربردهای مهندسی و صنعتی متنوع استفاده می‌ شوند. این دو نوع پلیمر هر دو از جمله پلیمرهای ترموپلاستیک نیمه کریستالی می باشند که متناسب با نحوه پردازش، میزان شفافیت و بلورینگی آن ها دچار تغییر و تحول می شود.

مقایسه PEEK و PEKK

تفاوت بین چاپ سه بعدی PEEK و PEKK

اگر بخواهیم تفاوت های این دو ماده را به صورت عمقی مورد بررسی قرار دهیم نیاز است تا به ریشه آن ها رجوع نماییم. با بررسی ریشه های سازنده پیک پلیمر و PEKK می توان به این موضوع رسید که PEEK در مقایسه با PEKK در عناصر تشکیل دهنده خود دارای یک گروه کتون اضافی می باشد که این گروه کتون در جایگاه یک گروه اتری جایگزین شده است. گروه کتون جایگزین پیوند محکم تری را نسبت به گروه اتری برقرار می کند و باعث افزایش دمای انتقال شیشه ای می شود.

میزان بلورینگی در چاپ های سه بعدی، از اساسی ترین تفاوت بین PEEK و PEKK می باشد. در واقع می توان PEKK را در دسته پلیمر های آمورف دانست، چرا که به نسبت PEEK از درجه تبلور کمتری برخوردار است. این در حالی است که درجه کریستالی شدن PEKK از میزان بیشتری برخوردار بوده و می توان در شرایط تحت کنترل و افزودن مواد افزودنی به اجزای کریستالی آن دست پیدا کرد. تفاوت میان این نوع چاپ را می توان با چشم غیرمسلح نیز مشاهده نمود. در واقع چاپ PEEK که از میزان کریستالی بودن آن صحبت کردیم دارای ظاهری مات و به رنگ بژ است در حالی که چاپ PEKK ظاهری شفاف و به رنگ قهوه ای دارد.

بررسی خواص PEEK و PEKK

خواص و ویژگی های PEEK

این پلیمر به دلیل خواص مکانیکی بالا، مقاومت حرارتی و خواص الکتریکی مناسب، برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت در برابر دماهای بالا، محیط‌ های شیمیایی و مکانیک بالا است، استفاده می‌ شود. از جمله صنایعی که از این پلیمر با خواص شگفت انگیزش در کار خود بهره می برند، می توان به هوافضا، خودروسازی، پزشکی و مهندسی برق اشاره نمود.

خواص و ویژگی های PEEK

مقاومت در برابر حرارت: این پلیمر در برابر دماهای بالای 250 درجه سانتی گراد مقاومت بسیار مناسبی از خود نشان می دهد.

مقاومت شیمیایی: مقاومت به مواد شیمیایی مختلف از دیگر ویژگی های بارز این پلیمر می باشد.

مقاومت مکانیکی: این پلیمر با وجود وزن بسیار کم و سبک بودن خود از استحکام و سختی بالایی برخوردار می باشد.

زیست پذیری : پلیمر PEEK با محیط زیست کاملا سازگار می باشد.

غیر قابل اشتعال:  میزان اشتعال پذیری این پلیمر بسیار پایین بوده و در هنگام سوختن نیز دود بسیار اندکی از خود تولید می نماید.

خواص و ویژگی های PEKK

این پلیمر ترموپلاستیکی نیز همچون پلیمر پیشین دارای خواص شگفت انگیزی می باشد که از آن به عنوان یک پلیمر همه کاره یاد می شود. در واقع خواصی از جمله ضد شعله بودن و یا مقاومت های شیمیایی و مکانیکی بالای آن باعث شده که از آن در موارد بسیاری می توان استفاده کرد. کار با PEKK به نسبت PEEK راحت تر می باشد، چرا که نرخ تبلور پایین تری داشته و می تواند لایه های پرینت بهتری را تولید نماید. همچنین از این پلیمر نیز در صنایع هوافضا، خودروسازی و… استفاده می شود.

تفاوت بین چاپ سه بعدی PEEK و PEKK

خواص و ویژگی های برجسته PEKK

قیمت بالا : با توجه به آن که این پلیمر به تازگی در بازار های جهانی وارد شده است از قیمت بسیار بالایی برخوردار بود که همین موضوع باعث شده که نتواند در همه مکان ها همچون ایران عمومیت پیدا کرده و یافت شود.

مقاومت کششی : لایه های PEKK دارای میزان چسبندگی بسیار بالایی می باشند که همین موضوع باعث مقاومت کششی مناسب آن می شود.

مقاومت شیمیایی : این پلیمر مقاومت قابل توجهی در برابر مواد شیمیایی نظیر حلال‌ ها و اسیدها از خود نشان می دهند.

ویژگی‌ های پردازش:  در فرآیندهای حرارتی و حرکتی از خود قابلیت های پردازش راحتی را نشان می دهد که این موضوع باعث می شود کار را برای فرآیندهای تولید مانند تزریق و یا قالب گیری آسان نماید.

مقاومت به اشعه UV: پلیمر PEKK معمولاً به اشعه UV (نور ماوراء بنفش) مقاوم است، که آن را برای کاربردهایی که در معرض نور مستقیم قرار دارند، مناسب می‌ کند.

وزن سبک : این پلیمر با وجود آن که از استحکام بسیار بالایی برخوردار است دارای وزنی سبک می باشد.

نتیجه گیری

با توجه به موارد گفته شده در بالا درباره تفاوت بین PEEK و PEKK، این دو نوع پلیمر میزان بلورینگی متفاوتی دارند که آن ها را می توان با چشم غیر مسلح نیز مشاهده نمود. اگر شما نیز به دنبال محصولات پلیمری با کیفیت همانند ورق پلی اتیلن ضخیم می باشید محصولات گروه صنعتی پایا پلیمر بهترین انتخاب برای شما می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *