لاستیک سازی در صنایع دریایی

کاربرد لاستیک سازی در صنایع دریایی

مقدمه

لاستیک از ضروری ترین و کاربردی ترین مواد در زندگی ما است و در صنايع مختلفی كاربرد دارد. لاستیک به دلیل ارزان قيمت بودن آن، در طيف وسیعی از قطعات و محصولات به کار می رود. علاوه بر آن یکی از ویژگی های برتر لاستیک، سازگاری با محيط و قابلیت بازيافت آن می باشد، چرا که بيش از 250 ميليون لاستیک سالانه دور انداخته می شوند. از لاستیک در صنايع گوناگونی مانند: صنعت كشاورزی، هوافضا و هواپيمایی، صنعت خودرو، صنايع شيميايی، ساخت و ساز، صنايع دفاعی، پزشكی، معدن، صنایع نفت، توليد برق، صنعت چاپ و كاغذ و نساجی استفاده می کنند. اما هدف از اين مقاله آشنایی بیشتر شما با لاستیک سازی در صنایع دریایی و کاربردهای آن است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید تا پایان مقاله با من همراه باشید.

 اگر اهل اصفهان هستید شرکت پایا پلیمر در زمینه ی فروش انواع پلیمرهای مهندسی و صنعتی مانند: فیبر نخ دار، ورق پلی اتیلن، پلی استال و… بهترین خدمات را می توانند به شما مشتریان عزیزان ارائه دهند. شما می توانید بسته به نیاز خود انواع پلیمرها را در سایز و ابعاد مختلف از این مجموعه سفارش دهید.

کاربرد لاستیک سازی در صنایع دریایی

 لاستیک ماده ای با تنوع و مقاومت بالا است و هم چنین دارای خواصی مانند مقاومت در مقابل فشار مداوم، بخار، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و روغن و پیوند با مواد فلزی می باشد که باعث شده است تا آن ها انتخاب مناسبی برای محیط های دریایی باشند. با توجه به کاربردی که لاستیک دارند، از بهترین نوع آن ها برای تولید محصولات دریایی استفاده می کنند. برای مثال با در نظر گرفتن کاربرد آن در فضای داخلی کشتی یا خارجی، لاستیک مناسب را انتخاب می کنند. در مواردی ممکن است لاستیک هایی با جنس سخت تر انتخاب کنند و در موارد دیگر لاستیک های انعطاف پذیر مورد استفاده قرار گیرند.

کاربرد لاستیک سازی در صنایع دریایی

لاستیک به صورت کلی به دو دسته ی مصنوعی و طبیعی تقسیم می شود که در صنایع دریایی از لاستیک های طبیعی استفاده می کنند. در ادامه ی مقاله خاصیت لاستیک های طبیعی و مصنوعی را شرح خواهیم داد.

  • لاستیک طبیعی:

این لاستیک ها ساخته شده از پلیمرهای آلی ایزوپرن هستند که از ریشه درخت گرمسیری با نام لاستیک استخراج شده اند. بعد از استخراج شدن، این ماده را باید در معرض حرارت بالا و هوای خفیف قرار داد. و بعد از این فرآیند لاستیک طبیعی با  سختی زیاد تولید می گردد. این نوع لاستیک ها دارای ناخالصی هایی کم از آب و مواد دیگر می باشند. از مهم ترین کشورهای سازنده ی این ماده در جهان، اندونزی و تایلند را می توان نام برد. در ابتدا برای تولید این ماده، لاتکس را باید از درخت برداشت کرد، که با گذشت پروسه ای خاص به رابر تبدیل می گردد.

از سایر نام های دیگر لاستیک طبیعی می توان به لاتکس، کائوچو، India رابر، و Amazonian رابر اشاره کرد.

به خاطر استحکام کششی بالا و مقام بودن در برابر لرزش و هم چنین پارگی، لاستیک های طبیعی نسبت به  لاستیک های مصنوعی بهتر می باشند.

  • لاستیک های مصنوعی:

طی فرآیند های مختلف توسط کاتالیزورهای گوناگون در کارخانه ها، لاستیک های مصنوعی ساخته می شوند، که این فرآیند ها باعث شکل گیری صنعت لاستیک سازی شده اند. در ادامه به بررسی کاربرد لاستیک در ساخت محصولات دریایی خواهم پرداخت.

محصولات لاستیکی در صنایع دريايي

گلگیرها، ضربه گیر ها و فندرهای دریایی از نمونه محصولات لاستیکی ساخته شده در صنایع دریایی به شمار می آیند که هدف از ساخت آن ها جذب انرژی ناشی از ضربه های وارد شده به بدنه ی اسکله و کشتی می باشد. فندرهای دریایی با توجه به قدرت جذبی که دارند شامل مقاومت های متفاوتی هستند که در ادامه ی مقاله چند نمونه از آن ها را برای شما شرح خواهم داد.

  • آشنایی با فندرهای D شکل:

این نمونه فندرها  به دو شکل دی دی و دی اُ در بازار موجود می باشند که در همه ی اسکله ها قابل استفاده هستند و با کمک تسمه، زنجیر و بولت می توان به راحتی آن ها را بر روی بدنه اسکله یا شناور نصب کرد. خصوصیات بارز بندرهای دی شکل به شرح زیر می باشند.

-در مقابل فندر های استوانه ای دارای قدرت جذب بالا و نیروی عکس العمل کم هستند.

-نصب آن ها کار راحتی است.

-به دلیل داشتن عرض کم در بدنه شناور و کشتی ها زیاد استفاده می شوند.

فندرهای D شکل

  • آشنایی با فندرهای شاکسل در سکوهای نفتی:

شاکسل ها را به عنوان ضربه گیر در سکوهای دریایی استفاده می کنند. این فندرها از ترکیب فلز و لاستیک ساخته شده‌اند و در زمان پهلوگیری شناورها در سکوهای نفتی انرژی حاصل از ضربه را به خود جذب می کنند، چرا که شاکسل ها دارای خاصیت ارتجاعی هستند و قادر به جذب انرژی جنبشی ناشی از ضربات می باشند. بنابراین در زمان پهلوگیری انرژی جنبشی جذب آن ها شده و نیروی عکس العمل کاهش پیدا می‌ کند تا به شناور آسیبی وارد نشود. از این جهت چون شاکسل ها در معرض انرژی جنبشی بالایی قرار دارند، باید حتما در ساخت آن ها حساسیت لازم را به خرج داد و از فلز و لاستیک محکم برای ساخت آن ها استفاده نمود.

  • بررسی فندرهای استوانه ای:

این مدل فندرها نمونه های قدیمی اما پرکاربردی هستند که در انواع اسکله ها می توان از آن ها استفاده نمود در مقایسه با انواع فندر ها دارای قدرت جذب و عکس العمل پایین تری  هستند اما به دلیل ساده بودنشان باز هم از این فندرها به عنوان ضربه گیر استفاده می کنند. همان طور که از اسم این فندرها مشخص است به شکل استوانه می باشند که به کمک تسمه، براکت و یا زنجیر آن ها را به بدنه ی اسکله وصل می کنند. فندرهای استوانه ای به دلیل نصب راحت و به صرفه بودنشان در اسکله ها زیاد به کار می روند.

آشنایی با فندرهای سلولی:

این نوع فندرها دارای ظرفیت بالا برای جذب انرژی هستند که باعث شده است در بین فندرهای دیگر پرکاربرد و محبوب باشند. فندرهای سلولی را از ترکیب لاستیک و فولاد به صورت ترکیبی می سازند. این نوع محصولات دارای خاصیت ارتجاعی بالایی است و به خاطر سه بعدی بودنشان و ترکیباتی که دارند، قادر به پراکنده سازی انرژی و مقاومت در برابر ضربه ها می باشد.

-توانایی جذب انرژی بالا و نشان دادن نیروی عکس العمل پایین

-داشتن قدرت بالا در پراکنده سازی فشارهای ناشی از ضربه

-تولید و ساخت آن در انواع سایزهای مختلف

نتیجه گیری

در این مقاله با صنعت لاستیک سازی و ارتباط وکابرد آن ها در صنایع دریایی آشنا شدید. همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم امروزه با توجه به کاربرد لاستیک سازی در صنایع دریایی، از این نوع محصولات به وفور برای آب بندی در کشتی سازی استفاده می شود. با استفاده از این نوع محصولات پلاستیکی می توان فشارهای ناشی از ضربه را تا حد بسیار زیادی کنترل کرد. اگر قصد خریداری انواع محصولات لاستیکی برای استفاده در صنایع دریایی و یا خرید میلگرد پلی اورتان را دارید، به شما عزیزان توصیه می کنیم، نمونه های درجه یک و با کیفیت آن را از مراکز فروش معتبر خریداری کنید. این امر باعث می شود تا در صورت استفاده از آن ها در دراز مدت نیاز به تعمیر و تعویض نداشته باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *