کاربرد پلی اتیلن و پلی پروپیلن

پلی اتیلن و پلی پروپیلن چه تفاوتی با هم دارند؟

مقدمه

پلی اتیلن و پلی پروپیلن دو ماده ی پلیمری نیمه بلوری هستند که هر دوی آن ها به ترتیب از فرآیند پلیمریزاسیون گاز اتیلن و پلی پروپیلن به وجود می آیند. زمانی که قرار است محصولات پلاستیکی به تعداد زیاد تولید کنند، این دو ماده نسبت به پلیمر های دیگر مثل پی وی سی و پلی استایرن و… به خاطر قیمت پایینی که دارند، بیشتر استفاده می شوند. در ادامه مقاله به بررسی کامل این دو نوع ماده و کاربرد پلی اتیلن و پلی پروپیلن می پردازیم.

در صورتی که قصد تهیه ی این پلیمرها را دارید، می توانید به شرکت پایا پلیمر با بیش از نیم قرن تجربه در زمینه پلیمر های مهندسی و صنعتی مانند: میلگرد پلی اتیلن، ورق پلی اتیلن، پلی کربنات و غیره مراجعه نمایید. شما عزیزان می توانید پلیمرهای مهندسی را با قیمتی مناسب از این مجموعه خریداری کنید.

پلی اتیلن و پلی پروپیلن چه تفاوتی با هم دارند

پلی اتیلن چیست

همان طور که از اسم این پلیمر مشخص است از مونومرهایی به نام اتیلن ساخته شده است و به صورت مختصر با حروف انگلیسی PE شناخته می شوند.

این ماده در بین پلیمرهای دیگر همان گونه که در بالا اشاره کردیم بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد اما این به این منظور نیست که همه پلاستیک های موجود در بازار از این جنس هستند. از خواص PE می توان به نقطه ذوب پایین، انعطاف پذیر بودن و خاصیت کشسانی هم در مناطق خشک و هم در مناطق مرطوب و عایق الکتریکی بودن آن اشاره کرد. امروزه از این محصول در صنایع مختلفی مانند صنعت خودرو سازی، صنایع غذایی برای بسته بندی محصولات و تهیه ظروف غذا و در ساخت بطری ها و کفپوش استفاده می شوند، چرا که قادر به جذب میزان پایینی از رطوبت می باشد و در الیاف سازنده ی آن رطوبت کمی وجود دارد که این خود باعث می شود خوراکی های داخل ظروف خراب نشوند و سالم بمانند. امروزه موارد استفاده از ورق پلی اورتان مانند پلی اتیلن نیز افزایش یافته است.

پلی اتیلن چیست

 پلی پروپیلن چیست

در ساختار این پلیمر مونومرهای به نام پروپیلن به کار رفته است و به اختصار انگلیسی با پی پی نشان داده می شوند. این پلیمر بعد از پلی اتیلن بیشترین استفاده را در تهیه ی محصولات پلاستیکی دارند و در دسته ی تروموپلاستیک قرار دارند.

از خاصیت‌ های این پلیمر می‌ توان به سخت و شفاف بودن آن، مقاومت مکانیکی، کوتاه بودن فرآیند تولید آن و عایق الکتریکی بودن آن اشاره کرد که طبق این ویژگی ها در صنایع گوناگون مانند ساخت عایق لوازم برقی، صنایع خودرو سازی، تولید لوازم خانگی، در تولید لباس، قالی، طناب ها و بسته بندی محصولات غذایی قابل استفاده هستند. اما باید توجه داشته باشید که این پلیمر آتش زا بوده و مقاومت پایینی در برابر حرارت دارند.

اکنون که با این دو پلیمر آشنا شدید در ادامه ی مقاله به کاربرد پلی اتیلن و پلی پروپیلن برای این که بتوانید در انتخاب این دو ماده راحت تر تصمیم گیری کنید صحبت خواهیم کرد.

 پلی پروپیلن چیست

کاربرد پلی اتیلن و پلی پروپیلن

_ عملکرد پلی اتیلن از نظر عایق الکتریکی بودن بهتر از پلی پروپیلن می باشد، چون بار الکتریکی آن نسبت به PP کم تر است.

_ بازیافت کردن PP از PE دارای مراحل سخت تری می باشد.

_ از نظر میزان چسبندگی PP نسبت به PE چسبنده تر می باشد.

_ هر دوی این پلیمرها در صنایع بسته بندی قابل استفاده هستند، اما پلی اتیلن دارای انعطاف و مقاومت بیشتری نسبت به پروپیلن می باشد و به خاطر این که در معرض نور خورشید مقاوم تر است از آن برای بسته بندی هایی که قرار است وسایل سنگین تری در آن قرار بگیرد، استفاده می کنند. پلی پروپیلن ها به دلیل داشتن بلورهای شفاف تر در بسته بندی مواد غذایی بیشتر به کار می روند و طعم مواد را نیز حفظ خواهند کرد.

_ برای تهیه ی پلی اتیلن ها نسبت به پروپیلن ها هزینه ی کمتری لازم است.

_ از نظر سفتی و سختی و مقاوم بودن در مقابل دمای زیاد PP ها استحکام بالاتری دارند، در صورتی که پلی اتیلن ها نرم و انعطاف پذیرتربوده و از این خاصیت آن ها برای قالب گیری بیشتر استفاده می کنند.

_ فرآیند پلیمریزاسیون در PEها سخت تر از PP ها می باشد.

_ در صورتیکه پلی پروپیلن ها در تماس با محلول های اسیدی و مواد آلی قرار بگیرند از خود مقاومت بیشتری نسبت به پلی اتیلن ها نشان می دهند.

_ نقطه ذوب پلی اتیلن ها نسبت به پروپیلن ها کم تر است و از PP به دلیل داشتن نقطه ذوب بالا در ساخت الیاف استفاده می کنند.

_ برای ساختن علائم راهنمایی و رانندگی از پلی اتیلن ها استفاده می کنند، چرا که در معرض نور خورشید و سرما در مقایسه با پلی پروپیلن ها از خود مقاومت بیشتری نشان می‌ دهند.

_ برای ساخت لوله هایی که در داخل ساختمان و برای آب شهری به کار می روند ازPP استفاده می کنند، زیرا در برابر دمای بالا و فشار بالای مایعات مقاومت بالایی دارند؛ ولی برای تولید لوله هایی که در آب و فاضلاب به کار می روند از PE بیشتر استفاده می شود.

_ رنگ لوله هایی که از جنس PP می باشند، روشن تر بوده و به رنگ های سفید و سبز تولید وبه بازار عرضه می‌شوند؛ اما لوله هایی که با جنس PE هستند، دارای رنگ تیره تر و مشکی می باشند.

_ pp ها به دلیل انعطاف پذیری کمی که دارند، در برابر شکستگی و ترک خوردن نیز مقاومت پایینی دارند.

_ از نظر وزن مولکولی و سنگین بودن pp دارای وزن بیشتری می باشد.

_ و در آخر از مهم ترین تفاوت بین این دو پلیمر می توان به مونومرهای سازنده ی آن ها اشاره کرد.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی تفاوت دو پلیمر PP و PE و کاربرد پلی اتیلن و پلی پروپیلن پرداختیم. برای خرید هر کدام از این پلیمرها باید در ابتدا با ویژگی ها و تفاوت های این دو آشنا باشید و سپس پلیمر مورد نظر خود را خریداری کنید، چرا که نمی توان نتیجه گرفت کدام یک از پلیمرها بر دیگری برتر دارند. هر کدام از پلیمرهای مهندسی خصوصیات و ویژگی ها و محبوبیت خود را دارند و برای یک فعالیت خاص مناسب می باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *