کاربرد پلی اتیلن در پزشکی

پلی اتیلن در صنعت پزشکی؛ کیفیت و ارتقای درمان بیماران

کاربرد پلی اتیلن در صنعت پزشکی

پلی اتیلن (polyethylene یکی از پرکاربردترین پلیمرهای سنتزی است که در کنار سایر مواد پلیمری، برای تولید تجهیزات پزشکی، مواد و وسایل بسته بندی، انواع ظروف علمی و آزمایشگاهی و برخی قطعات کوچک در تجهیزات درمانی به کار می رود. برخی از کیسه های بهداشتی که در بیمارستان ها برای موارد مختلف بیماران استفاده می شود از جنس پلی اتیلن مقاوم تولید می شوند.

خلاصه اینکه ظهور پلیمرها در صنعت پزشکی و تجهیزات بهداشتی و درمانی، تحولات قابل توجهی را در روند درمان بیماران به وجود آورده است. بخصوص وقتی پای بیماری های همه گیر به میان می آید، این مسئله اهمیت بیشتری پیدا می کند. چه بسا که تجهیزات حفاظت فردی که پزشکان و پرستاران بخش قرنطینه بیماران خاص به تن می کنند، از بهترین و مقاوم ترین پلیمرها نظیر پلی اتیلن گرید بهداشتی تولید می شود.

کاربرد پلی اتیلن در صنعت پزشکی توانسته مسیری به سمت نوآوری و خلاقیت در مواد پلیمری را هموارتر سازد. این پلیمر، مزایای رقابتی متنوعی ایجاد می کند؛ به ویژه برای فعالان صنعت تولید محصولات مراقبت بهداشتی، تجهیزات درمانی و محصولات پزشکی، این پلیمرها بسیار اهمیت دارند. شاید به همین دلیل است که خرید و فروش پلی اتیلن، بازار پرتقاضایی را در جهان به خود اختصاص داده است!

برای خرید ورق های پلی اتیلن با ما تماس بگیرید

مزایای پلی اتیلن در صنعت پزشکی و درمان

پلی اتیلن در پزشکی

پلی اتیلن در پزشکی

1- کمک به بهبود شرایط بهداشت و نظافت

یکی از مهم ترین مزایای پلی اتیلن در پزشکی، کمک به بهبود وضعیت بهداشتی و نظافتی است. بخش درمان، برای عملکرد ایمن و مؤثر در فضای مراقبت از بیماران، به نظم و نظافت، بسیار نیاز دارد. این موارد شامل گزینه های زیادی است؛ از اتاق های عمل گرفته تا اتاق معاینه بیماران، دستگاه ها و وسایل و لوازم مورد استفاده توسط پزشکان و پرستاران، همه و همه باید هم بهداشتی باشند و هم از مواد اولیه گرید بهداشتی و مقاوم تولید شده باشند.

می دانیم که اکثر تجهیزات پزشکی و وسایل در بیمارستان ها به طور دائم در معرض مواد شیمیایی ضد عفونی کننده سخت و مراحل استریل سازی قرار دارند. پس مطمئن هستیم که بهترین خدمات به بیماران ارائه می شود.

با این مقدمه، لازم است موادی که در ساخت این تجهیزات پزشکی به کار می روند، در برابر مواد شیمیایی یا محیط های کاری سخت، دوام خوبی داشته باشند. خبر خوب این است که پلی اتیلن، به ویژه پلی اتیلن با چگالی بالا یا HDPE، به دلیل داشتن ویژگی های فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی عالی، انتخاب ایده آل برای این نوع کاربردها است.

پلی اتیلن HDPE، مقاومت خوب در برابر مواد شیمیایی دارد؛ پایداری خود را در برابر ضربه، ترک خوردگی، پوسیدگی، ساییدگی و یا سوراخ شدگی حفظ می کند. این پلیمر برای کار در دماهای بالا طراحی شده است که می تواند در برابر حملات مواد شیمیایی تهاجمی، مواد ضد عفونی کننده یا برخی از عفونت های سخت، مقاوم باشد. اگر لوازم و تجهیزات پلی اتیلنی در بیمارستان ها استفاده شود، نگرانی های شیوع بیماری یا عفونت ها از بیماران به سایرین، هرگز وجود ندارد.

پلی اتیلن HDPE گرید بهداشتی، کمتر در معرض تخریب قرار می گیرد؛ و محصولاتی با دوام و در عین حال، استریل ایجاد می کنند که در برابر مواد شیمیایی خشن و تنش های محیطی مقاوم است.

در حالی که پلی اتیلن یا PE را می توان برای ساخت وسایل پزشکی استفاده کرد، برای ایجاد بسته بندی بهداشتی نیز کاربرد دارد. بسته‌ بندی با مواد پلی‌اتیلنی را می‌توان به صورت حرارتی، مهر و موم کرد و مانع ضد نشت را در اطراف دستگاه‌ های پزشکی یا سایر موارد ایجاد نمود. این مواد، یک محافظت قابل اعتماد را در برابر رطوبت، میکروب ها و دستکاری افراد غیر حرفه ای فراهم می کند و به دلیل استریلیزاسیون بیشتر، از بیماران محافظت می کند.

کاربردهای پلی اتیلن در پزشکی

کاربردهای پلی اتیلن در پزشکی

2- پلی اتیلن؛ تأمین راحتی، ایمنی و بهداشت

تجهیزات حفاظت فردی، به خصوص در هنگام شیوع بیماری، یک جزء حیاتی برای محافظت از کارکنان پزشکی و بیماران است. استفاده از تجهیزاتی که با پلی اتیلن تولید شده اند، این شرایط را فرآهم می کند. این یک پلیمر رایج و ارزان با قابلیت ها و خواص منحصر به فرد است. تمامی لوازم پلی اتیلنی در بیمارستان، در مقایسه با تجهیزاتی که از سایر پلیمرها تهیه شدند، دوام بهتری دارند.

پلی اتیلن HDPE، خواص انعطاف پذیری دارند؛ در برابر حلال ها و مواد الکلی مقاوم است؛ اسیدهای رقیق یا مواد قلیایی بر روی مواد پلی اتیلن، تأثیری ندارند. برخی از لباس های بیمارستانی که از پلی اتیلن تهیه شده اند، شرایط رفاه و ایمنی را برای پزشکان و کارکنان تأمین می کنند.

به طور مثال، دستکش ها یا لباس های پلی اتیلنی، به جلوگیری از جذب میکروب ها و عوامل بیماری زا و آلودگی پوست افراد کمک می کند. این پوشش های حفاظتی، انعطاف پذیر هستند، وزن سبک دارند و از استحکام کششی بالاتری نسبت به سایر الیاف برخوردار هستند. هیچ عامل میکروارگانیسمی روی این لباس ها رشد نمی کند. جالب است بدانید که پلی اتیلن، بهترین پلیمر برای اتاق بیمارانی است که واکنش های آلرژیک دارند.

3- مقرون به صرفه؛ اقتصادی؛ کمک به کاهش هزینه ها

در مقایسه با مواد اولیه فلزی که در ساخت تجهیزات پزشکی به کار می روند، پلیمرها از جمله پلی اتیلن را می توان با قیمت هایی بسیار مقرون به صرفه تر، آن هم به صورت انبوه تولید کرد. تجهیزات پلیمری با دوام تر و ارزان تر هستند. این لوازم و وسایل، کمتر در معرض سایش و ترک خوردگی قرار دارند. تجهیزات پلیمری هرگز دچار زنگ زدگی نمی شوند و انواع خوردگی برای آنها رخ نمی دهد!

تمامی تجهیزات پزشکی ساخته شده از پلی اتیلن، در بسیاری از موارد، قابل اعتمادتر هستند، زمان عملیات درمانی را نیز به سرعت کامل می کنند. استفاده از این ابزارها ساده تر است.

علاوه بر تمامی مزایای فوق که برای پلی اتیلن در پزشکی بیان شده است، یک دلیل اصلی، کاهش چشمگیر هزینه های نگهداری از این تجهیزات است. تمامی وسایل و لوازم فلزی، روزی ناچاراً دچار زنگ زدگی می شوند؛ و مدیران بیمارستان ها چاره ای ندارند جز اینکه آنها را تعویض یا تعمیر کنند. این یعنی تحمیل هزینه های زیاد برای بخش خرید تجهیزات و لوازم درمانی.

معنای همه این صحبت ها این است که فناوری های پلیمری به کمک صنعت پزشکی نیز آمده است تا بتواند پیشرفت هایی را حاصل کند. پلی اتیلن، یکی از مهم ترین مواد اولیه برای این صنعت مهم و بزرگ است. بخش مراقبت های ویژه در هر بیمارستان، مدیون تجهیزات پزشکی و لوازم پلی اتیلنی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *