فناوری پلاستیک های مهندسی

فناوری پلاستیک های مهندسی، انقلابی عظیم در صنعت پلیمر

مقدمه

پلاستیک های مهندسی نقشی حیاتی در صنایع مختلف ایفا می کنند. این محصولات پلیمری، بر اساس پیشرفت های علوم شیمی، مواد و پلیمر طراحی شده اند و قطعاً از خواص و ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستند. انواع پلیمر مهندسی، شیوه طراحی، تولید و استفاده محصولات را متحول می سازند. این مواد با کارایی بالا دارای خواص مکانیکی، حرارتی و شیمیایی استثنایی هستند که آنها را نسبت به پلاستیک های قدیمی تر، ارزشمند تر جلوه می دهد.

انواع پلاستیک های مهندسی + کاربردها

پلاستیک های مهندسی

پلاستیک های مهندسی

وقتی صحبت از فناوری پلاستیک های مهندسی می شود، انواع پیلمرها در زیر شاخه این مواد طبقه بندی می شوند. هر کدام، مجموعه ای از خواص و کاربردهای منحصر به فرد خود را ارائه می دهند. در ادامه، برخی از رایج ترین انواع پلاستیک های مهندسی را بررسی می کنیم:

1-اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS):

ABS، یک پلاستیک مهندسی بسیار عالی و پرکاربرد است. به دلیل داشتن مقاومت عالی در برابر ضربه، چقرمگی خوب و ثبات ابعادی شناخته شده است. ABS معمولاً در قطعات خودرو، کالاهای مصرفی، الکترونیک و اسباب بازی استفاده می شود.

برای خرید پلیمر ABS می توانید همین حالا با کارشناسان ما در این مجموعه تخصصی تماس بگیرید.

2-پلی آمید (PA):

پلی آمید که به نام نایلون نیز شناخته می شود، یک پلاستیک مهندسی همه کاره است که استحکام، دوام و مقاومت بالایی در برابر سایش دارد. پلی آمید در کاربردهایی مانند تولید چرخ دنده ها، یاتاقان ها، بوشینگ ها و اجزای سازه استفاده می شود.

3-پلی کربنات (PC):

پلی کربنات، یک پلاستیک مهندسی شفاف است که به دلیل مقاومت استثنایی در برابر ضربه، مقاومت حرارتی بالا و شفافیت نوری که دارد، شناخته شده است. پلی کربنات به طور گسترده در خودروسازی، تولید قطعات و لوازم الکتریکی و الکترونیکی و همچنین در تجهیزات ایمنی و لنزهای نوری استفاده می شود.

برای استعلام قیمت پلی کربنات می توانید با ما تماس بگیرید.

4-پلی اتیلن ترفتالات (PET):

PET یکی از پلاستیک های مهندسی سخت و سبک وزن، با مقاومت شیمیایی عالی و جذب رطوبت کم است. از این پلیمر معمولاً در بسته بندی مواد، الیاف (مانند پلی استر) و قطعات الکتریکی استفاده می شود.

5-پلی استال یا پلی اکسی متیلن (POM):

POM که به نام پلیمر استال نیز شناخته می شود، یک پلاستیک مهندسی قوی و سفت و سخت با خواص اصطکاکی کم است. از این پلیمر معروف اغلب در تولید چرخ دنده های دقیق، یاتاقان ها، تسمه نقاله و اجزای مکانیکی استفاده می شود.

برای خرید پلی استال و اطلاع از قیمت روز می توانید همین حالا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

6-پلی فنیلن اکسید (PPO):

PPO یکی دیگر از جدیدترین پلاستیک های مهندسی با مقاومت حرارتی بالا، خواص عایق الکتریکی خوب و پایداری ابعادی عالی است. پلی فنیلن اکسید معمولاً در کاربردهای الکتریکی و الکترونیکی، قطعات خودرو و سیستم‌ های تصفیه آب استفاده می‌شود.

7- پلی فنیلن سولفید (PPS):

PPS یک پلاستیک مهندسی با کارایی بالا است که به دلیل مقاومت شیمیایی عالی، مقاومت در برابر دمای بالا و خزش کم که دارد، شناخته می شود. پلیمر PPS در کاربردهایی مانند ساخت قطعات خودرو، اتصالات الکتریکی و تجهیزات صنعتی استفاده می شود.

8- پلی اتر اترکتون (PEEK):

PEEK یک پلاستیک مهندسی ارزشمند، با خواص مکانیکی استثنایی، مقاومت در برابر دمای بالا و مقاومت شیمیایی عالی است. پلی اتر اترکتون در صنایع هوا-فضا، خودروسازی، پزشکی و برق کاربرد دارد.

9- پلی آمید (PI):

پلی آمید، یک پلاستیک مهندسی با خواص عالی است. پایداری حرارتی بالا، مقاومت در برابر دمای زیاد و ضریب اصطکاک کم، از مهم ترین ویژگی های این پلیمر است. در صنعت هوا-فضا، الکترونیک و خودرو و همچنین در عایق کاری در دمای بالا از پلی آمید استفاده می شود.

10- پلی پروپیلن (PP):

پلی پروپیلن یک پلاستیک مهندسی همه کاره با مقاومت شیمیایی خوب، استحکام بالا در برابر ضربه و دارای چگالی کم است. به طور گسترده در صنایع بسته بندی، ساخت قطعات خودرو، لوازم خانگی و کالاهای مصرفی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: دلایل استفاده از پلی یورتان در صنایع مختلف

مهم ترین مزایای پلاستیک های مهندسی

پلاستیک های مهندسی

پلاستیک های مهندسی

1-خواص مکانیکی عالی

یکی از مزایای استفاده از فناوری پلاستیک های مهندسی، خواص مکانیکی فوق العاده آنها است. این مواد، استحکام کششی، سختی و مقاومت بالایی در برابر ضربه از خود نشان می دهند، پس در برابر بارهای سنگین و شرایط عملیاتی سخت، مقاومت دارند. برخلاف پلاستیک‌های قدیمی تر، پلاستیک‌ مهندسی می‌تواند یکپارچگی ساختاری و پایداری ابعادی خود را حتی در دماهای شدید حفظ کنند و برای کاربردهای سخت ایده‌آل باشد.

2- مقاومت شیمیایی خوب

پلاستیک های مهندسی، مقاومت شیمیایی بسیار خوبی دارند، پس در معرض طیف گسترده ای از مواد شیمیایی، حلال ها و اسیدها می توانند به کار روند. این ویژگی، آنها را برای استفاده در خودروسازی، هوا-فضا، الکترونیک و فرآوری شیمیایی، بسیار مناسب می سازد. این پلیمرها به عنوان سدی مطمئن در برابر خوردگی شیمیایی عمل می کنند، بنابراین، طول عمر محصولات را افزایش می دهند.

3- پایداری حرارتی بی نظیر

یکی دیگر از مزایای پلاستیک های مهندسی، پایداری حرارتی استثنایی آنها است. این مواد، خواص مکانیکی خود را در محدوده دمایی وسیع حفظ می کنند. از این پلیمرها برای ساخت قطعاتی استفاده می شود که در سرما یا گرمای زیاد باید به خوبی کار کنند.

4- دارای وزن سبک و استفاده های متنوع

پلاستیک مهندسی، دارای استحکام و وزن سبک هستند؛ چیزی که آنها را جایگزین فلزات می کند. مهم ترین موارد استفاده آنها در خودروسازی و هوا- فضا است.

5-قابلیت طراحی انعطاف پذیر

امکان طراحی قطعات با ایده های جدید و با طرح های متنوع، از دیگر ویژگی این پلیمرها است. پس مهندسان می توانند به راحتی هر قطعه ای را که مناسب می دانند، بسازند؛ حتی اگر محصول نهایی دارای ظرافت های زیادی باشد.

6- کاهش نویز و ارتعاش

پلاستیک های مهندسی دارای خواص کاهنده صدا و لرزش هستند. از این ویژگی برای مواردی استفاده می شود که باید میزان تولید صدا یا لرزش به حداقل برسد.

7- عایق الکتریکی خوب

بسیاری از پلیمرهای مهندسی دارای خواص عایق الکتریکی هستند. از این ویژگی برای ساخت پوشش محافظ و عایق لوازم و قطعات برقی و الکترونیکی استفاده می شود؛ به طور مثال، در ساخت کانکتورها، عایق ها، سوئیچ و سایر اجزای الکتریکی استفاده می شوند.

8- دارای قیمت مناسب و اقتصادی

در حالی که انواع پلاستیک مهندسی ممکن است هزینه اولیه بیشتری در تولید داشته باشند، اما در طولانی مدت، بسیار مقرون به صرفه تمام می شوند. فناوری پلاستیک های مهندسی باعث افزایش طول عمر و دوام محصولات نهایی خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *