تفاوت پی وی سی نرم و پی وی سی سخت

تفاوت پی وی سی سخت و پی وی سی نرم چیست؟

مقدمه

پی وی سی (PVC)، پلی وینیل کلراید (Polyvinyl Chloride) یکی از پرکاربردترین مواد پلیمری است که ویژگی ها و خواص فیزیکی و شیمیایی فوق العاده ای دارد. این پلیمرها در همه صنایعی که می شناسید در موارد مختلف به کار می روند. مهم ترین و اصلی ترین موارد استفاده از پلیمر PVC، ساخت لوله و اتصالات PVC با مقاومت بسیار عالی است.

PVC به طور گسترده در دو دسته بندی کلیپی وی سی سخت یا صلب و پی وی سی نرم یا انعطاف پذیر موجود است. هر کدام از این دو نوع دارای مجموعه ای از مزایا و کاربردها برای صنایع مختلف هستند. PVC نرم می تواند به عنوان عایق کابل برق و یک جایگزین لاستیکی عمل کند. پی وی سی سخت، بهترین انتخاب برای لوله های PVC هستند.

بیشتر بخوانید: خرید سیم جوش پی وی سی

تعریف علمی از PVC سخت و PVC نرم

1-پی وی سی نرم چیست؟

“پلی وینیل کلرید”، از پلیمریزاسیون مونومر “وینیل کلرید” تولید می شود. پی وی سی نرم یا انعطاف پذیر، نوعی پلیمر است که برای تولید آن، از افزودن نرم کننده ها استفاده می شود. این عامل موجب خواهد شد که PVC به مواد نرم تر و انعطاف پذیرتر تبدیل شده و بتواند یک جایگزین خوب برای لاستیک نرم باشد.

2-پی وی سی سخت چیست؟

پلی وینیل کلراید اصلاح نشده (Unmodified polyvinylchloride)، یک ترموپلاستیک بسیار سفت و سخت است. انعطاف‌ پذیری در این نوع پلیمر را می‌ توان با افزودن مقادیر متفاوتی از چند ترکیب نرم ‌کننده از جمله دی اوکتیل فتالات افزایش داد. استفاده از PVC از همان اوایل دهه 1930 متداول شد و به تدریج توسعه پیدا کرد. این ماده یک پلیمر برای سنتز ماده های پلاستیکی پرکاربرد محسوب میشد.

از همان دوران اولیه معرفی PVC، از آن برای تولید فیلم پی وی سی، قالب گیری پلاستیک، لوله های PVC اکسترود شده استفاده شد. لوله پی وی سی که امروزه برای انتقال آب و فاضلاب استفاده می شود، نسل جدید این پلیمرها هستند.

PVC مقاومت بسیار خوبی در برابر آب و محلول های آبی دارد، اما یکی از معایب آن این است که به شدت از سوی حلال های قوی تر از جمله هیدروکربن های آروماتیک، کتون ها، استرها و حلال های کلردار مورد حمله قرار می گیرد.

در تولید PVC در سال های گذشته، برخی خطرات زیست محیطی مطرح شد که ناشی از مونومرهای وینیل کلرید بود. پس روش تولید پی وی سی در کارخانه به شدت مورد نظارت قرار گرفت. یکی از روش های کاهش آلایندگی PVC این است که آن را با ترکیبات دیگری، کوپلینگ کنند؛ یعنی جایگاه واکنشگر را به دام بیاندازند تا برای محیط زیست و انسان ها خطری نداشته باشد.

  • مهم ترین مزایا، معایب و کاربردهای پی وی سخت

*مزایا:

  • با روش ترموپلاستیک، تولید و پردازش می شود
  • با افزودن نرم کننده ها، امکان تبدیل به PVC نرم را دارد
  • ارزان قیمت است
  • غیر قابل اشتعال است
  • در برابر شرایط محیطی، مقاومت بالایی دارد

*معایب و محدودیت ها:

  • در برابر برخی حلال های آلی، آسیب پذیر است
  • عملیات حرارتی محدود دارد
  • در مقایسه با بسیاری از پلاستیک ها، چگالی بالاتری دارد
  • با ترکیبات گوگرددار، رنگ آمیزی می شود

*کاربردها:

تولید لوله PVC/ پوشش سیم اکسترود / تولید اسباب بازی/ ساخت بطری/ ساخت اجزای درب و پنجره / تولید فیلم PVC / الیاف PVC

بیشتر بخوانید: خرید محصولات پلی اتیلن +  استعلام قیمت روز

مقایسه پی وی سی سخت و پی وی سی نرم

تفاوت پی وی سی نرم و پی وی سی سخت

تفاوت پی وی سی نرم و پی وی سی سخت

پلیمرهای پی وی سی نرم و پی وی سی سخت بر اساس خواص شیمیایی و ویژگی های فیزیکی، طبقه بندی می شوند و در ساخت محصولات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

PVC ، نوعی پلیمر ترموپلاستیک است که به دلیل دوام بالا، مقرون به صرفه بودن و چکش خواری، به طور گسترده در بخش ساخت و ساز استفاده می شود. سایر کاربردهای آن عبارتند از: مراقبت های بهداشتی و پزشکی، بسته بندی مواد غذایی، قطعات یدکی خودرو، تجهیزات بارانی و تولید اسباب بازی.

هشدار: یک محصول ساخته شده از پلیمر PVC نباید در معرض دمای بیش از 158 درجه فارنهایت (70 درجه سانتی گراد) قرار گیرد.

از آنجایی که این پلیمر بسیار پرکاربرد و شناخته شده است، گاهی ممکن است پی وی سی نرم را با پی وی سی سخت، اشتباه بگیرید. ما یک سری بررسی هایی را انجام داده ایم که تفاوت های این دو نوع را آشکار می سازد. در این خصوص به گزینه های زیر دقت کنید:

1-تفاوت پی وی سی سخت و نرم از نظر ترکیبات اولیه

PVC سخت، معمولاً حاوی هیچ عنصر پلاستیکی نیست، در حالی که PVC نرم دارای غلظت بالایی از مواد نرم کننده است. این نرم کننده ها در دو نوع مختلف روان کننده های اولیه و نرم کننده های پلیمری وجود دارند. نرم کننده های اولیه شامل فتالات ها، فسفات ها و ترکیبات اسید چرب هستند. آدیپات، آزلات های پروپیلن گلیکول و سِبِکات تعدادی از نرم کننده های پلیمری هستند. برای انعطاف پذیری بیشتر PVC، از نرم کننده هایی مانند فتالات، آدیپات و فسفات به مقدار بیشتری استفاده می شود.

2- تفاوت پی وی سی نرم و سخت از نظر دوام و مقاومت

پی وی سی سخت نسبت به PVC انعطاف پذیر یا نرم، متراکم است و در برابر فشار گاز و هوا مقاوم بهتری دارد. چگالی پی وی سی سخت عمدتاً از 1.3 تا 1.45 گرم بر سانتی متر مکعب در مقایسه با چگالی PVC نرم، یعنی 1.1 تا 1.35 گرم بر سانتی متر مکعب است، اندازه گیری شده است. به دلیل چگالی بالاتر، محصولی که از پی وی سی سخت تشکیل شده، بیشتر از محصولی که از PVC نرم ساخته شده، دوام می آورد.

3- تفاوت پی وی سی سخت و نرم از نظر کیفیت محصول نهایی

پی وی سی سخت به دلیل مقاومت حرارتی، مکانیکی و شیمیایی قوی تر، تقاضای بیشتری در بخش تولید دارد. پی وی سی نرم معمولاً کاربرد کمتری دارد؛ چرا که نرم کننده ها در آن استفاده شده و نمی توان برای مدت طولانی، آن را حفظ کرد. این در حالی است که pvc سخت را می توان برای مدت زمان طولانی تری نگهداری کرد و برای ساخت بسیاری از محصولات، مفید است.

4- تفاوت پی وی سی سخت و نرم از نظر کاربردها

پی وی سی در بخش ساخت و ساز و تأسیسات استفاده می شود. پی وی سی سخت برای ساخت قاب پنجره ها، لوله ها و اتصالات پلیمری کاربرد دارد؛ زیرا می تواند شرایط بد آب و هوایی را تحمل کند. پی وی سی نرم به دلیل انعطاف پذیری و مقاومت در برابر روغن، گریس و مواد شیمیایی، می تواند در کف سازی، لوله کشی، قاب محافظ لبه ها و عایق استفاده شود.

5- تفاوت پی وی سی نرم و سخت از نظر فواید

پی وی سی سخت را می توان بازیافت کرد. چون این پلیمر، مواد نرم کننده ندارد، خطرات آلایندگی زیست محیطی ایجاد نمی کند. پی وی سی نرم حاوی غلظت بالاتری از نرم کننده ها است که باعث می شود برای سلامتی خطرناک باشد. همچنین بازیافت آن دشوارتر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *